De Heeg behoort oneerbiedig gezegd tot de wijken van Maastricht waar mensen liever vandaan dan naartoe lijken te verhuizen. En dat moet veranderen, vinden enkele wijkbewoners die zich hebben samengepakt in een nieuw buurtinitiatief Like De Heeg. De leefbaarheid moet terugkomen in de wijk, maar alles valt of staat met een opwaardering van het winkelcentrum aan de Roserije.
Een beetje treurig kijken ze rond over het plein. Dave Reneerkens, Rob Claessen en Linda Slootmaekers (foto) kunnen zich betere tijden herinneren. De Roserije was nog niet zo lang geleden een trekpleister voor mensen tot ver buiten de wijk, maar de laatste jaren is er veel veranderd. “Er staat nu erg veel leeg”, ziet Reneerkens, de voorzitter van de groep. “Voorheen zaten hier nog de Blokker, Aldi en andere zaken, maar nu is er bijna niks meer over. Als nog één ondernemer ermee ophoudt, dan is het gedaan met het winkelcentrum. Dan vertrekt de rest ook.”
Dat zou volgens het drietal de doodsteek betekenen voor De Heeg. Het winkelcentrum wordt gezien als het kloppende hart van de wijk en dus willen ze er alles aan doen om daar een nieuwe impuls aan te geven. Reneerkens, Claessen en Slootmaekers besloten samen een buurtinitiatief op te richten om de problemen in de wijk aan de kaak te stellen. “Tot twee jaar geleden hadden we een buurtplatform dat voor dit soort dingen in de wijk opkwam, maar dat is er nu niet meer”, legt secretaris Claessen uit. “We vonden dat daar iets voor terug moest komen.”
Vrolijker
Met de gemeente wordt nu gekeken of het initiatief een officiële status kan krijgen. En dan kan er echt werk gemaakt worden van het opwaarderen van het in de wijk zo geliefde winkelhart. Als voorbeeld wordt gekeken naar Heer, waar het winkelgedeelte onlangs wel aangepakt is. “Als het in Heer kan, dan moet het hier toch ook lukken?”, vraagt Claessen zich hardop af. Hij en zijn twee kompanen willen samen gaan zitten met de verschillende betrokken partijen (eigenaar NSI, parkeerbedrijf Q-Park en de gemeente) om samen tot een goede oplossing te komen. “Het plein zou eigenlijk eens goed onder handen genomen moeten worden, zodat het er weer wat vrolijker uit komt te zien”, geven de drie aan. “Zet bijvoorbeeld eens wat bloembakken neer. Dat scheelt al een hoop. Desnoods zorgen we daar als buurtinitiatief wel zelf voor.”
Licht
Het is als nieuw buurtinitiatief fijn dat er een duidelijk speerpunt is waar de aandacht op gevestigd kan worden. Maar wie denkt dat Like De Heeg er alleen maar is voor het winkelcentrum, heeft het mis. Het nieuwe buurtinitiatief wil nog meer zaken aankaarten. Zo kan het veiligheidsgevoel in de wijk een stuk beter en komen er veel klachten binnen over het groenonderhoud. “Met name de verlichting moet aangepakt worden”, weet Claessen. “We krijgen veel commentaar van met name ouderen dat ze het niet veilig meer vinden uitzien in de avond. En dus gaan ze niet meer zo vaak naar buiten.”
Het grote doel van al deze moeite? De leefbaarheid terugkrijgen in de buurt. “Veel mensen vertrekken uit De Heeg”, ziet Claessen. “Ze vinden dat er hier te weinig te doen is en te weinig voorzieningen zijn. We moeten ervoor zorgen dat de mensen gewoon hier willen blijven wonen.” En dat betekent de handen uit de mouwen steken. “Daar willen we de hele buurt in meenemen. We moeten het samen doen, want als we op onze kont blijven zitten, gebeurt er ook niks. Er staat ons een hoop te wachten, maar we zijn ervan overtuigd dat we de leefbaarheid gaan terugkrijgen in de De Heeg.”
Maak jouw eigen website met JouwWeb